Leerjaar 2 Semester 2


About me


Leerdoelen semester 2 

Ontwikkelingsdoel Ontwikkelingsactiviteit Gewenst Resultaat Planning Benodigde Ondersteuning
Analyseren Tijdens de defence van de projectplannen moet wij ons plan verdedigen Goed en zelfverzekerd een analyse kunnen geven over ons plan Semester 2 Aankomende jaren veel presenteren; ook tijdens minor en stage
Presenteren Meer presenteren voor de klas, of voor docenten Goed en zelfverzekerd een presentatie kunnen geven aan de klas of docenten Semester 2 Presentatie workshops (lastig door corona)
Leiden Ik wil me ontwikkelen als teamleider, iemand die iedereen aan kan sturen en kan delegeren als dit nodig is Gezien worden als een goede teamleider die bewust werkt Semester 2 Eventueel workshop ''delegeren''.

Leerdoelen semester 2 (STAR - reflectie) 

Analyseren: tijdens het project van de Grand Départ die wij (fictief) hebben moeten organiseren hebben wij als laatste opdracht een defence moeten houden om ons plan te verdedigen. Tijdens de 1e poging heb ik helaas een onvoldoende gehaald, dit komt omdat ik niet goed uit mijn woorden kwam. Mijn volgende poging word gedaan op 1 juli 2020. Om de 2e poging wel te halen heb ik samen met mijn coach gereflecteerd op de 1e poging. 
TOEGEVOEGD: 
Na 2 pogingen moet ik nog 2 plannen herkansen, dit is het veiligheidsplan en het vrijwilligersplan. Ik merk dat ik moeite blijf hebben met het analytische vermogen. Ik probeer daarom onderzoek te doen hoe ik dit kan verbeteren. Samen met mijn stief-vader probeer ik dit te bevorderen, hij is namelijk analyst. Ik probeer problemen op te lossen door opdracht actief te benaderen, dus niet alleen de uitkomst krijgen, maar ook hoe ik tot die uitkomst ben gekomen. Ook heb ik bijvoorbeeld bij het stemmen van het kabinet meegedaan aan discussies op www.waaromkiesjij.nl. Hier is het de bedoeling dat je met andere stemmers gaat debateren waarom jij voor een bepaalde partij hebt gekozen. Ik merk dat het wel beter word, maar het is belangrijk dat ik dit onder de knie krijg voor de defence om een voldoende te halen. 

TOEGEVOEGD: 

Uiteindelijk heb ik de defence gehaald. Ik heb dit gedaan door samen met Sander Boonstra veel te gaan zitten en de belangrijkste punten op te schrijven. Vervolgens hebben wij elkaar overhoord en ben ik bezig geweest met verbeteren van mijn presentatieskills omdat dit voor mij nog wel een leerdoel was. Ik merkte tijdens defence dat ik mij kalmer voelde dan de eerste 2 pogingen. Dit heeft denk ik te maken met de betere voorbereidingen en verminderde zenuwen.

 

 

S: In het 2e semester van het 2e jaar moesten ik en mijn groep van 5 andere studenten een evenement organiseren voor de 'Le Tour De France'. 

T: De taken die ik kreeg was het creëeren van een financieel plan en het ondersteunen van de andere onderdelen van de opdracht. Na de opdracht werd iedereen individueel beoordeeld op de defence waarbij je 3 verschillende plannen moest verdedigen. 

A: Om deze taken goed te vervullen heb ik goed samengewerkt met de groep om zo samen tot een passend geheel te komen. Ik heb groepsleden ondersteund bij taken waar zij niet uit kwamen. Maar ik heb ook hulp gevraagd als ik er zelf niet uit kwam. Ook voor de defence heb ik samengewerkt met andere groepleden om zo nuttige informatie te krijgen over elke deel van de opdracht.

R: Toch liep voor mij de defence anders voor mijn groepsgenoten. Ik heb mijn defence niet gehaald, dit heeft voor mijn gevoel te maken met mijn presentatieskills. Ik heb moeite met onder druk staan tijdens bijvoorbeeld een defence, qua kennis beschik ik voor mijn gevoel wel genoeg over de opdracht en de plannen die wij geschreven hebben. Ik zal mijn nog beter moeten voorbereiden voor de herkansing om tot een voldoende te komen. Volgens de leraren ligt het aan mijn analytische vermogen waar aan gewerkt zal moeten worden. Ik zal dus meer connecties moeten kunnen vinden tussen de verschillende aangeleverde rapporten, hier zal aan gewerkt worden bij de volgende resit. 

R: Als ik terug kijk op deze opdracht zal ik de volgende keer bepaalde dingen anders doen, hierbij heb ik het vooral over de defence. Ik ben tevreden over mijn deel in de aangeleverde documenten. Ik had mij anders moeten voorbereiden op de defence. Ik was vooral termen en belangrijke cijfers uit mn hoofd aan het leren. Ik had mij vooral moeten richten op hoe bepaalde resultaten tot stand zijn gekomen en dit kunnen onderbouwen. Ook verbanden tussen verschillende raporten en uitkomsten zal ik moeten kunnen analyseren. 

 

Presenteren: presenteren wat het 2e semester een moeilijker ontwikkelingsdoel om aan te werken. Dit komt omdat het coronavirus ons allemaal thuis liet werken. Toch heb ik bij de defence toch een klein beetje ons plan moeten presenteren, dit is tevens nog niet voldoende om te zeggen dat ik nu beter ben geworden in presenteren. Hopelijk kan ik er in het 3e jaar meer aan werken. 
TOEGEVOEGD: 
Ik merk dat ik steeds minder nerveus ben tijdens het presenteren. Door presentatie goed voor te bereiden en goed te oefenen ben ik veel beter gaan presenteren. Ik blijf het moeilijk vinden om presentatie te geven over onderwerpen die ik niet interessant vind, maar voorbereiden is het halve werk. Ook merk ik dat ik qua presenteren vooruitgang heb geboekt omdat ik een andere kijk heb gekregen op de toeschouwer. Ik probeer mij meer te focussen op wat ik wil vertellen, ik neem mijn tijd & ik let niet op wat de toeschouwer denkt of vind. Er valt nog veel te oefenen voor presenteren, maar het gaat stukken beter dan aan het begin van deze studie. 

 

S: In het 2e semester van jaar 2 heb ik de plannen van de Grand Depart moeten verdedigen. 

T: De taak voor mij hier was het voorbereiden op de defence. Hierbij kan je denken aan het verkrijgen van informatie over onderdelen waar ik nog niet veel over wist. 

A: Om mij zo goed mogelijk voor te bereiden op de defence heb ik alle aangeleverde plannen doorgelezen samen mijn groepsgenoten. Ook heb ik algemene informatie opgezocht over de Grand Depart en heb ik de route gefietst die wij hadden bedacht. Dit allemaal heb ik gedaan om ervoor te zorgen dat ik zo voorbereid mogelijk de defence kon beginnen. Waardoor het verdedigen van de plannen makkelijker zou gaan. 

R: Toch liep voor mij de defence anders voor mijn groepsgenoten. Ik heb mijn defence niet gehaald, dit heeft voor mijn gevoel te maken met mijn presentatieskills. Ik heb moeite met onder druk staan tijdens bijvoorbeeld een defence, qua kennis beschik ik voor mijn gevoel wel genoeg over de opdracht en de plannen die wij geschreven hebben. Ik zal nog meer presentaties moeten geven om deze skill te verbeteren. 

R: Als ik terug kijk op presentaties zie ik toch dat ik teveel aan het nadenken ben tijdens het presenteren. Voor de volgende keer moet ik ook echt de presentatie oefenen en niet alleen de stof die gepresenteerd moet worden. Ik merk als ik de presentatie zelf oefen dat ik makkelijker uit mijn woorden kom en zelfverzekerder over kom. 

 

Leiden: Volgens de leiderschapstijltest van Belbin ben ik de ´´groepswerker´´. Deze leiderschapstijl focust zich het meest op behulpzaamheid, meegaand zijn en het creeëren van saamhorigheid in de groep. Het leiden van een groep is het 2e semester een moeilijk ontwikkelingsdoel geweest. Dit omdat ik en mijn groep niet fysiek konden afspreken. Toch heb ik mij van mijn beste kant laten zien door zo veel mogelijk initiatief te tonen en pro-actief te werk te gaan. Net als presenteren hoop ik dat ik hier het 3e jaar meer aan kan gaan werken. Volgens Tempo-Team beschikt een leidinggever zich over verschillende eigenschappen zoals empathie, erkenning, persoonlijke aandacht & autonomie. In de eerste 3 voorbeelden kan ik mijzelf wel vinden. Voor mijn gevoel beschik ik wel over deze eigenschappen omdat ik goed met mensen kan praten & mij goed kan verplaatsen in anderen. Waar ik wel nog aan wel kan werken is autonomie. Om mijn nog te verbeteren in leiderschap zal ik wel wat harder mogen worden. Ik merk dat ik soms iets te meegaand ben. Om mijn hier in te verbeteren mag ik soms zelf wel eens de knoop doorhakken en zelf meer beslissingen durven nemen. 

 

S: In het 2e semester van jaar 2 heb ik af en toe de leiding moeten nemen over de groep of over het financiele plan. 

T: De taak voor mij hier was het in goede banen leiden van de opdracht en leiding geven over de groep. 

A: Ik heb dit voornamelijk gedaan door het verbeteren van de sfeer in de groep. In de groep liepen wij vaak langs elkaar heen. Mijn doel was om een goede sfeer te bewaren in de groep en saamhorigheid te creëeren, zodat er niet verschillende groepjes ontstonden in de groep. Ook vind ik het belangrijk om positiviteit in groep te behouden, ik probeerde dit verbaal te doen door complimenten te geven en zo de groep te motiveren. 

R: Ik denk doordat ik op deze manier leiding heb gegeven, toch een postief effect heb gegeven aan de sfeer in groep. Ik heb de groep op verschillende momenten bij elkaar gebracht en kunnen motiveren wat heeft geleid tot een goed eindproduct.  

R: Als ik terug kijk op mijn leiderschap dan had ik wel wat dominanter mogen zijn. Ik laat eigenlijk veel toe, maar dat heeft er mee te maken dat ik de sfeer in de groep goed wil houden. Je zou kunnen zeggen dat ik conflictvermijdend ben. 

Leerdoelen jaar 3 & 4

Ontwikkelingsdoel Ontwikkelingsactiviteit Gewenst Resultaat Planning Benodigde Ondersteuning
Presenteren Elke week een presentatie geven/voorbereiden voor een groep Goed en zelfverzekerd een presentatie geven voor een groep Jaar 3 & 4 Aankomende jaren veel presenteren; ook tijdens minor en stage
Plannen Voor mijzelf een to-do lijst maken en dit ook in mijn agenda zetten Alles af hebben wat ik in mijn to-do lijst/agenda heb staan Jaar 3 & 4 Agenda/to-do lijst
Leiden Ik wil me ontwikkelen als teamleider, iemand die iedereen aan kan sturen en kan delegeren als dit nodig is Gezien worden als een goede teamleider die bewust werkt Jaar 3 & 4 Eventueel workshop ''delegeren''.

Showcase


In semester 2 van jaar 2 ben ik bezig geweest met het organiseren van de Grand Départ die (fictief) in Leeuwarden zal plaatsvinden in 2022. Voor deze opdrachten hebben ik en mijn projectgroep Sevents gewerkt aan verschillende rapporten zoals het initiatiefrapport en het projectplan. Voor deze opdrachten heb ik aan verschillende documenten gewerkt. 

Economische Impact | Grand Départ
Word – 12,5 KB 85 downloads

Voor het projectplan heb ik onderzocht hoeveel geld het organiseren van de Grand Départ ongeveer op ging brengen voor de stad Leeuwarden. Dit noem je ook wel economische impact

Risicoanalyse | Grand Départ
Word – 89,3 KB 97 downloads

Voor het initiatiefrapport heb ik onderzocht wat de mogelijke risico's zijn bij het organiseren van de Grand Départ. Dit heb ik gemaakt in een risicoanalyse.

Powerpoint | Grand Départ
PowerPoint – 17,5 MB 91 downloads

Na het initiatiefrapport moesten wij als groep presenteren wat wij hadden bedacht voor de Grand Départ. Hiervoor heb ik een Powerpoint gemaakt die je hier links kan downloaden. 

Website | Grand Départ
Word – 12,0 KB 106 downloads

Om bezoekers te informeren moest er een website zijn die zij kunnen bezoeken. Aan deze website heb ik gewerkt tijdens het marketingplan. De link van de website vind je in het document links. 

1e Initiatiefrapport | Grand Départ
PDF – 1.015,5 KB 85 downloads

Het eerste initiatiefrapport hebben wij als een groep niet gehaald (4,5). Na feedback en verbeteringen hebben wij het cijfer opgehaald tot een voldoende.

2e initiatiefrapport | Grand Départ
Word – 16,8 MB 142 downloads

Dit is de 2e poging van het initiatiefrapport. Hoe wij uiteindelijk een voldoende hebben gehaald zie je hier onder 'feedback'.


Feedback 


De eerste opdracht die wij als groep moesten inleveren was het initiatiefrapport van de Grand Départ. De eerste poging hadden wij helaas een onvoldoende gehaald (4,5). Maar nadat wij feedback hadden ontvangen hebben wij het opgehaald tot een voldoende (7,0). Door op de afbeelding te klikken vergroot je de afbeelding.