Leerjaar 1 Semester 2

About me

(POP) Persoonlijk Ontwikkeling Plan 

Om bepaalde persoonlijke doelen te realiseren heb ik een POP (Persoonlijk ontwikkeling plan) gemaakt, hierdoor is het overzichtelijk om te zien wat mijn doelen zijn en hoe ik ervoor ga zorgen dat deze doelen gerealiseerd worden. 

Ontwikkelingsdoel Ontwikkelingsactiviteit Gewenst Resultaat Planning Benodigde Ondersteuning
Presenteren Elke week een presentatie geven/voorbereiden voor een groep Goed en zelfverzekerd een presentatie geven voor een groep Semester 1 & 2 (hele studie) Ondersteuning van eventueel ouders, docenten en medestudenten. Workshops zullen hierbij ook helpen.
Plannen Voor mijzelf een to-do lijst maken en dit ook in mijn agenda zetten Alles af hebben wat ik in mijn to-do lijst/agenda heb staan Semester 1 & 2 (hele studie) Agenda/to-do lijst
Delegeren Mijn mening (durven) geven en een groep aansturen Gezien worden als een goede teamleider die bewust werkt Semester 1 & 2 (hele studie) Eventueel workshop ''delegeren''.

Ik heb deze ontwikkelingsdoelen gekozen omdat ik persoonlijk vind dat ik hier nog in moet groeien omdat ik dit nog niet helemaal goed beheer. Tevens wil ik deze competenties goed ontwikkelen om het werk wat ik in de toekomst wil gaan doen makkelijker te maken. 

 

- Presenteren is mijn grootste leerdoel, de reden hiervoor is omdat ik nog niet zelfverzekerd voor de klas sta. Ik wil zelfverzekerd overkomen en informatie duidelijke kunnen overbrengen naar de ontvanger. 

- Plannen vind ik belangrijk om in te verbeteren omdat ik dan meer rust in mijn hoofd creeer, ik heb nog geen last gehad van verkeerd plannen in semester 1. Maar ik wil mezelf preventief verbeteren om straks fouten voor te zijn.

- Delegeren is iets wat ik nog niet goed beheers, ik ben iemand die alles vaak ``oke`` vind en doet wat er gezegd word. Leren de touwtjes in handen te nemen om een groep aan te sturen zal mij helpen om een goede teamleider te zijn. 


Kernkwadrant

Semester 1/2

In mijn kernkwadrant beschrijf ik mijn competenties, aan competenties zitten ook valkuilen, uitdagingen en zogenaamde allergieën. Een kernkwadrant laat de relatie zien tussen deze aspecten. 

Kwaliteit Valkuil Uitdaging Allergie
Behulpzaam Bemoeizucht Zelfstandigheid Afstandelijkheid
Enthousiastme Impulsiviteit Realisme Pessimisme
Aanpassingsvermogen Onderdanigheid Initiatief Dictatoriaal

Leerdoel Engels

Semester 2 

Mijn leerdoel voor Engels is: 

  • Het schrijven van zakelijke brieven naar partners en klanten, dit op een zo'n professionele manier. Ook het schrijven van Engelse samenvattingen is 1 van mijn leerdoelen.
  • Writing business letters to partners and customers, this in such a professional manner. Writing English summaries is also one of my learning goals. 

 

Ik heb tijdens het 2e semester (Engels) geleerd hoe ik een samenvatting moet schrijven in het Engels, in principe heeft het dezelfde regels als het schrijven van een Nederlandse samenvatting. Alleen moet je natuurlijk goed letten op de grammatica.

During the 2nd semester (English) i learned how to write a summary in English, in principle is has the same rules as writing a Dutch summary. Of course you have to pay attention to the grammar.

 

In het 2e semester heb ik een samenvatting moeten maken die is beoordeeld met een 5,3. Onderaan deze pagina vind je het deel van de samenvatting die ik heb gemaakt.

In the 2nd semester i had to make a summary that was assessed with a 5.3. At the bottom of this page you will find the part of the summary that i  made.


Leerdoel schrijfvaardigheid 

Semester 2 

Mijn leerdoel van Nederlands schrijfvaardigheid (semester 2) is:

  • Voor schrijfvaardigheid heb ik in principe dezelfde leerdoelen als in semester 1, het correct Nederlands schrijven. De regels van de D's en de T's
  • Het verschil (kunnen) zien tussen spreektaal en schrijftaal, vaak schrijf ik nog dingen op die spreektaal zijn terwijl het schrijftaal moet zijn

Voor Nederlands hebben wij een toets correct Nederlands moeten maken, hierop hebben wij nog geen cijfer gekregen. 


Showcase 


Reflectie op ondernemende houding 

Onder dit kopje ''SHOWCASE'' vind je alle opdrachten die ik heb gemaakt en reflecties die ik moet maken.

Toen we als studie zijn begonnen aan semester 2 kregen wij te horen dat wij via 'Jong Ondernemen' een eigen bedrijf moesten beginnen. Om een bedrijf te beginnen is het belangrijk om een ondernemende houding te hebben en anders deze houding te leren. Ik ben aangesloten bij het bedrijf 'RÄVLY', een outdoor-platform die voor ''avontuurlijke reizigers'' gemak en tijdbesparing bied bij het zoeken naar outdoor-activiteiten. Als ''entrepeneur'' is het belangrijk om aan verschillende competenties te voldoen zoals:

  • Klantgerichtheid: dit is mijn functie binnen het bedrijf en deze competentie beschik ik al redelijk.
  • Onderhandelen: leerdoel
  • Initiatief: tijdens het brainstormen ben ik altijd wel iemand die zegt wat hij denkt, en zal ook wel een start kunnen beginnen bij onduidelijkheid.
  • Flexibel: tijdens mijn vakantie in Griekenland en buiten de vakantie ben ik veel bezig geweest met het bedrijf. 

Als ik terugkijk naar deze competenties vind ik van mijzelf dat ik steeds meer een ondernemende houding ben gaan aannemen. 1 puntje waar ik misschien aan zou moeten werken is het onderhandelen omdat ik hier nog niet heel sterk in ben. De competenties initiatief, klantgerichtheid en flexibel beschik ik tevens al wel (voorbeelden bovenstaand).

Natuurlijk zijn er nog meer competenties, maar ik vind zelf dat ik aardig op weg ben om een goede ondernemende houding aan te nemen. 


Reflectie Groepswerk

Tijdens semester 2 hebben we 2 groepsopdrachten gedaan:

  • Bedrijfsscan 
  • Jong ondernemen

Voor de bedrijfsscan zijn Yoshi, Sander & ik naar België geweest om daar de bedrijfsscan uit te voeren. Voor het rapport wat wij uiteindelijk moesten maken hebben wij taken eerlijk verdeeld zodat niemand te veel of te weinig deed. 

Voor het bedrijf van jong ondernemen heeft iedereen uit de groep een taak gekregen om uit te voeren, naar mijn idee heeft iedereen tot op heden zijn opdrachten/taken goed uitgevoerd. Mijn functie van jong ondernemen is klantenservice en creative director.

Persoonlijk cijfer (1-10) :         7

Ik geef mijzelf een 7 als beoordeling op de groepswerken omdat ik vind dat alles goed heb uitgevoerd en op tijd heb ingeleverd, ook heb ik veel initiatief getoond en mij flexibel opgesteld door de helpen waar dat nodig was. Ik zou van deze 7 een hoger cijfer kunnen maken als ik meer het voortouw had genomen in het proces.


Reflectie/VRAAK op vrijwilligerswerk 

De VRAAK-criteria staat voor de onderstaande woorden, doormiddel van de VRAAK-criteria in te vullen kan de docent of de student zelf in kaart brengen of hij/zij de gevraagde competenties beheerst. Voor de VRAAK-criteria gebruik ik leisure competentie nummer 10: Sociale en communicatieve competentie & gebruik ik mijn vrijwilligersuren bij de Amsterdam ArenA (host), DGTL festival (bar, foodcourt, ticketscan en promovideo) en Roadburn te Tilburg (host). 

  • Variatie (is de ervaring opgedaan in verschillende situaties/contexten?)Ja, ik heb vrijwilligersuren gemaakt bij de Amsterdam ArenA, DGTL festival en Roadburn. 
  • Relevantie (zegt dit bewijs daadwerkelijk iets over de beheersing van de competentie en kunnen met dit bewijs één of meer comptenties worden aangetoond?)ja, bij de locaties waar ik mijn vrijwilligersuren heb gemaakt ben ik veel in contact gekomen met mensen/gasten die met vragen naar mij toe zijn gekomen, dit was soms nog wat hectisch omdat het erg grote locaties met veel mensen zijn waar ik heb gewerkt. 
  • Authenticiteit (is dit echt door deze student gedaan?) Ja, dit is echt door mij (Kaj Termeulen) (4508998) gedaan. 
  • Actualiteit (hoe lang is het geleden dat dit bewijs is geleverd en wat zegt dat over de beheersing van de competentie nu?)
     
    De vrijwilligersuren die ik heb gemaakt zijn vrij actueel en zijn allemaal binnen een periode van 2/3 maanden uitgevoerd.
  • Kwantiteit (hoe lang en hoe intensief heeft de student hier ervaring in opgedaan?) - Amsterdam ArenA: 2x 5 uren - DGTL Festival: 1 weekend, 24 uren - Roadburn: 1x 6 uur 

Individuele evaluatie

Om mezelf te evalueren ga ik hieronder een aantal vragen beantwoorden, ik had ook en reflectieverslag kunnen maken maar dan gaat de reflectie over een bepaalde opdracht en niet over het 2e semester in het algemeen. 

 

  • Wat ging er de eerste maanden (semester 2)  goed op de studie Leisure & Event Management? Waar merk je dit aan? 

De eerste weken van het eerste weken van het 2e semester waren nogal onrustig en stressvol omdat het niet precies duidelijk was wat precies de bedoeling was m.b.t. het jong ondernemen en de bedrijfsscan. Later kwam er al wat meer structuur en hielpen de studenten elkaar met onduidelijkheden waardoor er een beter beeld ontstond van wat wij moesten gaan uitvoeren. Toen iedereen eenmaal de greep te pakken had ging het eigenlijk allemaal vrij snel, ik persoonlijk werd ook gemotiveerder omdat er voor mij een ook een duidelijk plan kwam. Het bedrijf loopt goed en dat is wat mij steeds gemotiveerder maakt. 

  • Waarin zit voor je gevoel de meeste bijdrage die je levert?

''Ik ben een erg enthousiast en positief persoon, maar ook iemand die serieus kan werken.'' Dit is wat ik zei bij de individuele evaluatie van semester 1, gelukkig is dit nog steeds van toepassing. Ik merk aan mensen dat ze dit fijn vinden en zou ook altijd zo proberen te blijven doen. Toch zit de meeste bedrage van mij bij het maken van opdrachten en het op tijd inleveren van deze opdrachten. Dit is toch wel de belangrijkste bedrage omdat wij in semester 2 alleen maar in groepen hebben gewerkt, je kan niet de groep achterwegen laten omdat jij misschien iets rustiger aan wil doen. 

  • Wat is het eerste waarin jij je zou willen ontwikkelen?

Zie (POP (persoonlijk ontwikkelingsplan)  onder de link:  ABOUT ME

  • Waar ben je trots op?

Ik ben trots op mijzelf wat best wel egoïstisch klinkt, ik bedoel er mee te zeggen dat ik niet snel had gedacht dat ik zo ver was gekomen, ook met het aantal punten wat ik tot nu toe heb behaald. Ik heb gemerkt aan mijzelf dat leren wel degelijk effect heeft op de resultaten op school, dit is waar ik op MBO nogal nonchalant over deed.

Wat? Cijfer
Klas 6,5
Manier van lesgeven 8
Vermaak 7
Studie in het algemeen 7
Interesse 7

Maak jouw eigen website met JouwWeb