Leerjaar 1 Semester 1
About me
(POP) Persoonlijk Ontwikkeling Plan
Om bepaalde persoonlijke doelen te realiseren heb ik een POP (Persoonlijk ontwikkeling plan) gemaakt, hierdoor is het overzichtelijk om te zien wat mijn doelen zijn en hoe ik ervoor ga zorgen dat deze doelen gerealiseerd worden.
Ontwikkelingsdoel | Ontwikkelingsactiviteit | Gewenst Resultaat | Planning | Benodigde Ondersteuning |
---|---|---|---|---|
Presenteren | Elke week een presentatie geven/voorbereiden voor een groep | Goed en zelfverzekerd een presentatie geven voor een groep | Semester 1 & 2 (hele studie) | Ondersteuning van eventueel ouders, docenten en medestudenten. Workshops zullen hierbij ook helpen. |
Plannen | Voor mijzelf een to-do lijst maken en dit ook in mijn agenda zetten | Alles af hebben wat ik in mijn to-do lijst/agenda heb staan | Semester 1 & 2 (hele studie) | Agenda/to-do lijst |
Delegeren | Mijn mening (durven) geven en een groep aansturen | Gezien worden als een goede teamleider die bewust werkt | Semester 1 & 2 (hele studie) | Eventueel workshop ''delegeren''. |
Ik heb deze ontwikkelingsdoelen gekozen omdat ik persoonlijk vind dat ik hier nog in moet groeien omdat ik dit nog niet helemaal goed beheer. Tevens wil ik deze competenties goed ontwikkelen om het werk wat ik in de toekomst wil gaan doen makkelijker te maken.
- Presenteren is mijn grootste leerdoel, de reden hiervoor is omdat ik nog niet zelfverzekerd voor de klas sta. Ik wil zelfverzekerd overkomen en informatie duidelijke kunnen overbrengen naar de ontvanger.
- Plannen vind ik belangrijk om in te verbeteren omdat ik dan meer rust in mijn hoofd creeer, ik heb nog geen last gehad van verkeerd plannen in semester 1. Maar ik wil mezelf preventief verbeteren om straks fouten voor te zijn.
- Delegeren is iets wat ik nog niet goed beheers, ik ben iemand die alles vaak ``oke`` vind en doet wat er gezegd word. Leren de touwtjes in handen te nemen om een groep aan te sturen zal mij helpen om een goede teamleider te zijn.
Kernkwadrant
Semester 1/2
In mijn kernkwadrant beschrijf ik mijn competenties, aan competenties zitten ook valkuilen, uitdagingen en zogenaamde allergieën. Een kernkwadrant laat de relatie zien tussen deze aspecten.
Kwaliteit | Valkuil | Uitdaging | Allergie |
---|---|---|---|
Behulpzaam | Bemoeizucht | Zelfstandigheid | Afstandelijkheid |
Enthousiastme | Impulsiviteit | Realisme | Pessimisme |
Aanpassingsvermogen | Onderdanigheid | Initiatief | Dictatoriaal |
Leerdoel Engels
Semester 1
Mijn leerdoel van Engels is:
- De gehele Leisure & Event management jargon in het Engels beheersen zodat ik later met mijn werk makkelijk met internationale partners kan communiceren.
- To master the entire Leisure & Event management jargon in English so that i can easily communicate with international partners later with my work.
Ik heb geleerd hoe je een speech maakt, we hebben een speech moeten maken en hebben hier ook les over gehad. Helaas heb ik voor mijn gevoel verder nog niet veel geleerd in het 1e semester qua Engels.
I have learned to make a Speech in English, we had to make a speech and had some lessons how to make a speech. Unfortunately, i have not learned much more in the 1st semester in terms of English.
Je kan de speech en essay vinden onder het kopje ''SHOWCASE''
You can find the speech and essay under ''SHOWCASE"'
Leerdoel schrijfvaardigheid
Semester 1
Mijn leerdoel van Nederlands schrijfvaardigheid is:
- Verbeteren in grammatica: In D's en T's wil mezelf verbeteren. Het is niet zo zeer dat ik dit niet kan, maar ik vergeet steeds hoe het moet. Ik moet dit in mijn hoofd stampen en zorgen dat het mijn hoofd ook niet meer verlaat.
- Vergroten van woordenschat: Ik vind persoonlijk niet dat mijn woordenschat slecht is, maar het vergroten van je woordenschat kan alleen maar positief zijn. Hoe groter je woordenschat, hoe makkelijker je kan communiceren met andere personen
Schrijfopdrachten van Nederlands vind je onder het kopje ''SHOWCASE''
Showcase
Individuele evaluatie
Om mezelf te evalueren ga ik hieronder een aantal vragen beantwoorden, ik had ook en reflectieverslag kunnen maken maar dan gaat de reflectie over een bepaalde opdracht en niet over het 1e semester in het algemeen.
- Wat ging er de eerste maanden goed op de studie Leisure & Event Management? Waar merk je dit aan?
De eerste maanden op de studie Leisure & Event Management vond ik heel prettig, op het begin vond ik alles nog een beetje verwarrend maar later kwam er wat meer structuur en duidelijkheid. Klasgenoten ontmoeten en leren kennen ging vrij gemakkelijk, het scheelde ook heel erg dat ik bij 2 mensen in de klas zit waarmee ik voorgaande opleiding ook mee in de klas zat. Ik kon al gauw goed opschieten met de klas.
De manier van lesgeven vind ik ook prettig, het is een fijne locatie en ik heb niet het gevoel dat ik een nummertje ben. De docenten geven een goede mix van het geven van de juiste theorie en jou deze theorie zelfstandig te laten uitwerken in opdrachten.
Ik ben de studie naarmate de tijd verstreek steeds leuker gaan vinden.
-
Waarin zit voor je gevoel de meeste bijdrage die je levert?
Ik ben een erg enthousiast en positief persoon, maar ook iemand die serieus kan werken. Ik vind het leuk om te lachen en om mensen aan het lachen te maken, je kan dus gerust zeggen dat ik af en toe de lolbroek ben in de klas. Maar de grapjes die ik af en toe maak in de klas leveren wel vermaak op in de klas.
Een andere bijdrage die lever in de klas/groepjes is het op tijd leveren van de opdrachten die ik moet maken, ik zorg er altijd voor dat ik mijn opdrachten op tijd af heb en opgestuurd of ingeleverd heb, projectgroepjes of de klas in het algemeen hoeven niet bang te zijn dat ik ze laat vallen.
- Wat is het eerste waarin jij je zou willen ontwikkelen?
Zie (POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) onder de link: ABOUT ME
- Waar ben je trots op?
Ik ben in het algemeen wel trots op mijzelf, ik kom van een MBO-4 studie en mijn doel was altijd om nog te beginnen aan een HBO studie. Nu ik een HBO studie doe en ik het ook nog leuk vind maakt me erg gelukkig. Ook doe ik heel goed m'n best en wil ik er alles aan doen om over te gaan naar het volgende jaar, het liefst mijn propedeuse natuurlijk. Ik doe meer voor school dan dat ik ooit heb gedaan, dit heeft er ook voor gezorgd dat ik in de zogenaamde ''flow'' terecht ben gekomen en zo ook mijn opdrachten op tijd heb kunnen inleveren.
Algemene cijferbeoordeling Leisure & Event Management
Wat? | Cijfer (1-10) |
---|---|
Klas | 9 |
Manier van lesgeven | 8 |
Vermaak | 8 |
Studie in het algemeen | 8 |
Interesse | 7,5 |
Reflectie Groepswerk
Op school zijn we veel bezig geweest met het maken van groepswerken zoals bijvoorbeeld:
- Projectplan maken
- Projectvoorstel maken
- Een magazine maken
- Een evenement uitvoeren
- etc.
Om deze groepswerken met een voldoende af te sluiten moeten er een duidelijke structuur zijn in wie wat doet, met de groepen waarmee ik heb gewerkt heb ik heel goed kunnen samenwerken. Er was altijd duidelijk wat bedoeling was en als er iets niet duidelijk was werd daarover gesproken in de klas of in de groepsapp.
Had iemand een vraag over een onderwerp dan hielp ik, of iemand anders uit het projectgroepje om meer duidelijkheid te creëren. Iedereen uit de projectgroepjes heeft zijn taak gedaan en zo hebben we samen een goede groepsopdracht neergezet.
Persoonlijk cijfer (1-10) : 7,5
Ik geef mezelf een ruim voldoende op het groepswerk omdat ik altijd mijn opdrachten op tijd ingeleverd heb en de inhoud heeft ook voldaan aan de opdrachten. Medestudenten zijn ook tevreden met het werk wat ik heb geleverd.
Reflectie proactieve houding
Aan het begin van het jaar was het eerste wat we leerde wat een proactieve houding is en hoe je dat inzet. Om een goede reflectie te maken beschrijf ik hieronder wat mijn ervaringen zijn met pro-actief zijn.
Om mezelf meer pro-actief op te stellen heb ik meer initiatief getoond dan wat ik normaal gesproken altijd deed. Ik heb in specifieke dingen keuzes gemaakt en of de leiding genomen, bijvoorbeeld:
- Kiezen wat we met ons evenement gaan doen (quiz)
- Het maken van een Logo voor het evenement
- De lay-out ontwerpen voor het magazine
- Hoe het evenement er uit kwam te zien
Dit betekent niet dat ik helemaal alleen deze keuzes heb gemaakt, natuurlijk is hier met groepjes mee overlegd.
Ook een pro-actief voorbeeld is:
- Ik heb gezegd als ik het ergens niet mee eens was
- Fouten oplossen
Voorheen was ik iemand die overal ''oke'' tegen zei, maar als ik het nu niet ergens mee eens was wou ik het op z'n minst bespreken en mee in overleg. Hierdoor ben ik niet alleen maar degene die alleen maar ''oke'' zegt.
Fouten oplossen heb ik veel gedaan, als er bijvoorbeeld een PowerPoint niet klopte zorgde ik ervoor dat die presentatie op tijd weer voldoende was.
Reflectie 8 semesterdoelen Engels
In order to meet all these semester goals, I had to make a speech and an essay.
Speech: The speech is satisfied with good communication, rhetorical means and foreseeable facts. In order to have the speech, I had to do research on the topic of racism and to strengthen my opinion / aids. The speech was assessed on decline properties:
Rhetorical devices: 9
Delivery/Clarity of message: 8
Knowledge: 7,5
Grammar, vocabulary, etc.: 7,5
Feedback Speech:
- Talk slower
- Very fluent
- Use some more evidence
- Hoax could be stronger
I finished the speech with an average of 8.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Essay: In order to make a essay i had to do research about the topic ''Overtourism is a problem''. And i had to make sure how a essay is made. After doing a lot of research about this topic and writing the essay i had my grade and a bit of feedback.
Feedback Essay:
- Substantiate facts
- Explain more
I finished the speech with an average of 6,1.
De semesterdoelen van Engels zijn:
The semester goals of English are:
- Recognize and reflect on the need for effective, professional communication
- Recognize and reflect on why the elements included in this program are relevant to them
- Deliver a persuasive speech
- Carry out literature research using academically accepted sources such as books, journals and internet sites
- Give each other professional, structured, and detailed feedback on written products
- Write a formal argumentative essay following current academic essay writing conventions
- Recognize and use a variety of rhetorical techniques
- You can find the speech below. -
Reflectie producten schriftelijke communicatie
Een voorbeeld van schriftelijke communicatie is het maken van een artikel, dit is wat ik heb moeten doen bij het maken van het magazine. Ik moest hiervoor 2 artikelen schrijven en in het magazine zetten. Het beste artikel werd beoordeeld maar helaas heb ik geen voldoende gehaald. Op 8 februari is de deadline van de herkansing.
Maak jouw eigen website met JouwWeb